16 oktober is De Werkplaats gesloten en wordt ruimte gegeven aan het Poëtisch Terrorisme van Hakim Bey:
"Gekke dansjes in bankautomaathallen (24 uur per dag geopend). Illegale vuurwerkshows. Land art, in stadsparken rondgestrooide earth-works als bizarre buitenaardse kunst. Breek ergens in, maar laat, in plaats van te stelen, Poëtisch-Terroristische voorwerpen achter. Gijzel iemand en maak het slachtoffer gelukkig.
Neem een willekeurig persoon en overtuig deze ervan erfgenaam te zijn van een enorm, nutteloos en verbijserend fortuin - laten we zeggen 5.000 vierkante kilometer van Antartica, of een bejaarde circusolifant, of een weeshuis in Bombay, of een verzameling alchemistische manuscripten. Later zullen ze beseffen dat ze heel even in iets buitengewoons hebben geloofd en er als resultaat mogelijk toe worden angezet een intensere bestaanswijze na te streven.
Bouw bronzen gedenkplaten in de muur op plaatsen (openbare of privé) waar je een openbaring hebt gehad, of een bijzonder bevredigende seksuele ervaring, etc.
Wees een naakte onder de naakten.
Organiseer een school- of werkstaking op grond van het feit dat je behoefte aan luiheid en spirituele schoonheid onbevredigd blijft.
Graffiti verleende nog een zekere gratie aan lelijke metro's en starre gedenktekens - ook PT-kunst kan zich op de openbare ruimte richten: in gerechtsgebouwtoiletten neergepende gedichten, in parken en restaurants achtergelaten kleine fetijen, fotokopieën onder de ruitenwissers van geparkeerde auto's, enorme leuzen op de muren van kinderspeelplaatsen, aan al of juist niet willekeurig geadresseerden verstuurde anonieme brieven (valsheid in geschrifte), radiopiraterij, nat cement *
De door PT bij het publiek teweeggebrachte reaktie of esthetische schok zou minstens zo heftig moeten zijn als de ervaring van doodsangst - hevige walging, seksuele opwinding, bijgelovi ontzag, plotselinge intuïtieve doorbraak, dadaëske Angst - tot één persoon gericht op tot velen, `gesigneerd of anoniem, PT dat geen levens (buiten dat van de kunstenaar) verandert heeft gefaald.
PT is een daad in een theater van de wreedheid zonder podium, zetels, toegangsbewijzen of muren. Om überhaupt zijn werk te kunnen doen, moet PT categorisch worden gescheiden van alle conventionele kunstconsumptiestructuren (galeries, publicaties, media). Zelfs de situationistische guerrillatactiek van het straattheater is tegenwoordig al te bekend en voorspelbaar geworden.
Een delicate verovering, niet enkel gericht op wederzijdse bevrediging, maar ook als bewuste daad in een opzettelijk mooi loeven - zou wel eens het ultieme PT kunnen zijn. De Pterrorist gedraagt zich als en oplichter wiens doel niet geld maar VERANDERING is.
Bedrijf geen PT voor andere kunstenaars, maar voor mensen die zich (kortstondig althans) niet zullen realiseren dat wat je gedaan hebt kunst is. Vermijd herkenbare kunstcategorieën, vermijd politiek, lul er niet over na, wees niet sentimenteel; wees meedogenloos, neem risico's, schend slechts wdat wat geschonden moet worden, doe iets wat kinderen zich de rest van hun leven zullen herinneren - maar wees niet spontaan tenzij de PT-muze bezit van je hebt genomen.
Verkleed je. Laat een valse naam achter. Wees legendarisch. Het beste PT is verboden, maar laat je niet pakken. Kunst als misdaad; misdaad als kunst."
http://hermetic.com/bey/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten