woensdag 31 augustus 2011

SamenSmelten

Hannah Mai is fotografe uit Amersfoort en zegt over haarzelf: “Een technisch fotograaf ben ik niet. Ik hecht veel waarde aan sfeer. En aan gevoel. Antiek, analoge fotografie, somberheid, mijn modellen, de natuur, mooie muziek en mijn eigen gevoelens zijn de elementen die mij inspireren. Ik combineer alles met elkaar, tot het beeld ontstaat wat ik voor ogen had. Nabewerking is een belangrijk onderdeel van mijn fotografie. Door het toevoegen (of verwijderen) van kleuren en structuren, soms woorden of inkt, probeer ik de sfeer in de foto te versterken. Voor mij is het een soort puzzel, waaraan ik net zo lang werk tot alle onderdeeltjes op de juiste plek zitten. Pas dan is het beeld compleet.”


Volgen Hennie van Vliet resulteert in fysische zin samensmelten in de innigste vorm van samengaan, zonder dat daarbij de eigenschappen van de individuele participanten veranderen. In de klassieke opvatting is er sprake van een fysisch proces, niet van een chemisch. In de smelt zijn de individuele eigenschappen nog aanwezig. Maar tegelijkertijd leidt het samensmelten er vaak toe, dat er betere eigenschappen resulteren, dan de individuele bestanddelen los van elkaar hadden. Soms is er, helaas, sprake van achteruitgang. In die gevallen valt het aan te raden, om de mogelijkheden van hergebruik (recycling) na te gaan. Verder is Hennie van mening, dat er ook een meer romantische wijze van omgaan met het begrip samensmelten mogelijk is en laat dit zien in twee werken.


Kirsten König laat voor de expo in september haar liefde voor papier, stof en inkt samensmelten en komt met nieuw werk dat smeltend te zien is. Op tijd komen is overigens geen vereiste: het vergaan van dit werk is in elk stadium even spannend.


In de korte film van Jan Kees Helms smelten twee geliefden samen die vol zitten met tatoeages. Huid en inkt vloeien in elkaar over tot een kleurrijk geheel waar sensualiteit en pijn elkaar afwisselen tot een symbiose. Binnen de soundtrack van StringStrang vloeien gitaargeluiden en fieldrecordings eveneens in elkaar samen.


Tussen 15 en 16 uur gaat het publiek een samensmelting aan met de kunstenaars in beeld en geluid. Door middel van beeldend materiaal en geluidsattributen wordt er zowel geluid als beeld gemaakt wat leidt tot een nieuw kunstwerk.


De Werkplaats

Valkestraat 6

3811 KD Amersfoort

Open : zondag 18 september 2011 van 14 – 17 uur.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten