zondag 6 november 2011
Kippenvel
woensdag 26 oktober 2011

dinsdag 27 september 2011
Poëtisch Terrorisme
"Gekke dansjes in bankautomaathallen (24 uur per dag geopend). Illegale vuurwerkshows. Land art, in stadsparken rondgestrooide earth-works als bizarre buitenaardse kunst. Breek ergens in, maar laat, in plaats van te stelen, Poëtisch-Terroristische voorwerpen achter. Gijzel iemand en maak het slachtoffer gelukkig.
Neem een willekeurig persoon en overtuig deze ervan erfgenaam te zijn van een enorm, nutteloos en verbijserend fortuin - laten we zeggen 5.000 vierkante kilometer van Antartica, of een bejaarde circusolifant, of een weeshuis in Bombay, of een verzameling alchemistische manuscripten. Later zullen ze beseffen dat ze heel even in iets buitengewoons hebben geloofd en er als resultaat mogelijk toe worden angezet een intensere bestaanswijze na te streven.
Bouw bronzen gedenkplaten in de muur op plaatsen (openbare of privé) waar je een openbaring hebt gehad, of een bijzonder bevredigende seksuele ervaring, etc.
Wees een naakte onder de naakten.
Organiseer een school- of werkstaking op grond van het feit dat je behoefte aan luiheid en spirituele schoonheid onbevredigd blijft.
Graffiti verleende nog een zekere gratie aan lelijke metro's en starre gedenktekens - ook PT-kunst kan zich op de openbare ruimte richten: in gerechtsgebouwtoiletten neergepende gedichten, in parken en restaurants achtergelaten kleine fetijen, fotokopieën onder de ruitenwissers van geparkeerde auto's, enorme leuzen op de muren van kinderspeelplaatsen, aan al of juist niet willekeurig geadresseerden verstuurde anonieme brieven (valsheid in geschrifte), radiopiraterij, nat cement *
De door PT bij het publiek teweeggebrachte reaktie of esthetische schok zou minstens zo heftig moeten zijn als de ervaring van doodsangst - hevige walging, seksuele opwinding, bijgelovi ontzag, plotselinge intuïtieve doorbraak, dadaëske Angst - tot één persoon gericht op tot velen, `gesigneerd of anoniem, PT dat geen levens (buiten dat van de kunstenaar) verandert heeft gefaald.
PT is een daad in een theater van de wreedheid zonder podium, zetels, toegangsbewijzen of muren. Om überhaupt zijn werk te kunnen doen, moet PT categorisch worden gescheiden van alle conventionele kunstconsumptiestructuren (galeries, publicaties, media). Zelfs de situationistische guerrillatactiek van het straattheater is tegenwoordig al te bekend en voorspelbaar geworden.
Een delicate verovering, niet enkel gericht op wederzijdse bevrediging, maar ook als bewuste daad in een opzettelijk mooi loeven - zou wel eens het ultieme PT kunnen zijn. De Pterrorist gedraagt zich als en oplichter wiens doel niet geld maar VERANDERING is.
Bedrijf geen PT voor andere kunstenaars, maar voor mensen die zich (kortstondig althans) niet zullen realiseren dat wat je gedaan hebt kunst is. Vermijd herkenbare kunstcategorieën, vermijd politiek, lul er niet over na, wees niet sentimenteel; wees meedogenloos, neem risico's, schend slechts wdat wat geschonden moet worden, doe iets wat kinderen zich de rest van hun leven zullen herinneren - maar wees niet spontaan tenzij de PT-muze bezit van je hebt genomen.
Verkleed je. Laat een valse naam achter. Wees legendarisch. Het beste PT is verboden, maar laat je niet pakken. Kunst als misdaad; misdaad als kunst."
http://hermetic.com/bey/
donderdag 22 september 2011
Programma 2012
15 januari 2012: Donkere Dagen
18 maart 2012: Gevallen Engelen
15 april 2012: Animal Farm
17j uni 2012: MonoToon
16 september 2012: Pokerface
18 november2012 : Gewassen Inkt
Wil je exposeren in De Werkplaats en heb je werk wat past in bovenstaande thema's... neem gerust contact met ons op... deeez1966(at)gmail(dot)com
zondag 18 september 2011
SamenSmeltende elementen
De dubbelbeelden van Hannah Mai waren mooi klassiek opgebouwd en werden met veel bewondering bekeken. De samensmelting van twee kaarsen van Hennie van Vliet evalueerden zich precies in de expositietijd en het vuur werd gedoofd in het smeltende kaarsbad.
De smeltende toetjes van Kirsten König liepen door de tafel heen en het gedrup viel mooi samen met de geluidsdrones van StringStrang die de film ondersteunde van Jan Kees Helms waarbij twee lichamen elkaar aftasten.
Wederom een mooie expositie de nodige bezoekers uit zuidelijke delen van Nederland om het afwisselende werk te bewonderen.
![]() |
De Werkplaats : SamenSmelten - 18 september 2011 |
woensdag 31 augustus 2011
SamenSmelten

Hannah Mai is fotografe uit Amersfoort en zegt over haarzelf: “Een technisch fotograaf ben ik niet. Ik hecht veel waarde aan sfeer. En aan gevoel. Antiek, analoge fotografie, somberheid, mijn modellen, de natuur, mooie muziek en mijn eigen gevoelens zijn de elementen die mij inspireren. Ik combineer alles met elkaar, tot het beeld ontstaat wat ik voor ogen had. Nabewerking is een belangrijk onderdeel van mijn fotografie. Door het toevoegen (of verwijderen) van kleuren en structuren, soms woorden of inkt, probeer ik de sfeer in de foto te versterken. Voor mij is het een soort puzzel, waaraan ik net zo lang werk tot alle onderdeeltjes op de juiste plek zitten. Pas dan is het beeld compleet.”
Volgen Hennie van Vliet resulteert in fysische zin samensmelten in de innigste vorm van samengaan, zonder dat daarbij de eigenschappen van de individuele participanten veranderen. In de klassieke opvatting is er sprake van een fysisch proces, niet van een chemisch. In de smelt zijn de individuele eigenschappen nog aanwezig. Maar tegelijkertijd leidt het samensmelten er vaak toe, dat er betere eigenschappen resulteren, dan de individuele bestanddelen los van elkaar hadden. Soms is er, helaas, sprake van achteruitgang. In die gevallen valt het aan te raden, om de mogelijkheden van hergebruik (recycling) na te gaan. Verder is Hennie van mening, dat er ook een meer romantische wijze van omgaan met het begrip samensmelten mogelijk is en laat dit zien in twee werken.
Kirsten König laat voor de expo in september haar liefde voor papier, stof en inkt samensmelten en komt met nieuw werk dat smeltend te zien is. Op tijd komen is overigens geen vereiste: het vergaan van dit werk is in elk stadium even spannend.
In de korte film van Jan Kees Helms smelten twee geliefden samen die vol zitten met tatoeages. Huid en inkt vloeien in elkaar over tot een kleurrijk geheel waar sensualiteit en pijn elkaar afwisselen tot een symbiose. Binnen de soundtrack van StringStrang vloeien gitaargeluiden en fieldrecordings eveneens in elkaar samen.
Tussen 15 en 16 uur gaat het publiek een samensmelting aan met de kunstenaars in beeld en geluid. Door middel van beeldend materiaal en geluidsattributen wordt er zowel geluid als beeld gemaakt wat leidt tot een nieuw kunstwerk.
De Werkplaats
Valkestraat 6
3811 KD Amersfoort
Open : zondag 18 september 2011 van 14 – 17 uur.
donderdag 23 juni 2011
maandag 20 juni 2011

maandag 6 juni 2011
GewichtsLoos

In ieder geval zal Ellen Faber gesneden portretten laten zien, fysiek gezien haast gewichtsloos, maar met een gewichtige thematiek, over de relatie vader, dochter, moeder, zoon en kleinzoon.
Een doorlopende mode-performance in de kast, is de nieuwe creatie van Rattawud Srivisut. Koel, transparant doorschijnend als ochtendnevelen…. Of zacht, zwoel en warm als het laatste zonlicht op het einde van een mooie lentedag…. Een vrouw, gewichtloos lijkende, door de lichte dunne gewaden die zij draagt… en ontdoet, laag voor laag….
Jan Kees Helms werd flink geraakt door de stem van de Japanse muzikante Manami N. Zij bedient vele muziekstijlen en weet deze moeiteloos aan elkaar te verbinden met haar experimentele klanken. Voor de film GewichtsLoos heeft zij een track geschreven. Een corpulente vrouw speelt de hoofdrol in deze lichtvoetige film.
Expositie:
Zondag 19 juni 2011 van 14 – 17 uur
De Werkplaats
Valkestraat 6
3811 KD Amersfoort
Meer informatie:
http://dewerkplaats.blogspot.com
zondag 15 mei 2011
donderdag 12 mei 2011
Onbegonnen Werk
experimenteel – zelfs voor vaste Werkplaats-bezoekers. Zoals
gebruikelijk werken Jan Kees Helms, Baukje Rienks en Kirsten König
rond een thema – ditmaal 'Onbegonnen werk'. Zondag 15 mei a.s. betreft
het werk waaraan níet is begonnen. Werk dat er niet is. De Werkplaats
is dan ook volkomen ontoegankelijk van 14.00 tot 17.00 uur.
Kirsten König: 'Zoiets hebben wíj in elk geval nog nooit eerder
vertoond. Eigenlijk vertonen we niets. Eerder hoorden we wel van
bezoekers dat ze het experimentele karakter waarderen van de kunst
zoals wij die maken. Maar dit gaat toch een stapje verder! Eigenlijk
raden we mensen met klem af te komen. Iemand die écht nieuwsgierig is,
kan beter het weblog van De Werkplaats bezoeken. Daar is de film te
zien die Jan Kees Helms voor dit thema maakte.'
Jan Kees Helms maakte met sounds van G.X. Jupitter-Larsen de film
Impractible Work. Onbegonnen werk, aldus Helms, kenmerkt de huidige
werkwijze van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Deze film
is zondag vanaf 01.00 uur te vinden via het blog van De Werkplaats.
zondag 17 april 2011
Levendige sprong in de lente

donderdag 7 april 2011
Spring

"It's springtime baby" is een nummer van de legendarische Utrechtse doomband Coïtus Int uit de jaren '80. Maar geen tijd meer voor zwarte jassen en neergebogen hoofden. Spring is in the air en spring eens in de lucht.
Kinderen van groep 7 van basisschool De Tafelronde hebben met begeleiding van Jan Kees Helms vijf korte filmpjes met foto's gemaakt, waarin springen en lente inspiratiebronnen zijn voor deze dynamische filmpjes.
Cristian Bruiton is geboren is Ecuador en werkt nu in de Verenigde Staten. Hij is al jaren bezig met het doorgaande project "Defying Gravity" waarin het zich toelegt op het menselijk lichaam die zin heeft om te springen. Zijn hele leven doet hij aan gymnastiek en dat is te zien in zijn fotografie waarin het atletisch menselijk lichaam een belangrijke rol speelt. Voor deze expositie een zevenluik van prachtige gecomponeerde sprongen.
Kasper van Hoek speelt om zelfgemaakte snaarinstrumenten en interfaces voor de computer. De geluiden van het instrument worden in de computer herhaald en over elkaar heen gelegd; aangestuurd door speciaal daarvoor gemaakte panelen met knoppen. Het resultaat is een sferisch, verhalend geluid dat tegelijkertijd herkenbaar als complex is. Speciaal voor zijn optreden in De Werkplaats zal hij ook gebruik maken van vooraf opgenomen geluiden die op eenzelfde manier bewerkt, en meegenomen zullen worden in de compositie.
Vanessa Rossetto is componiste en schilderes en woont en werkt in Austin -Texas. Voor haar muziek gebruikt zijn kamermuziekinstrumenten, field-recordings en electronica. Sinds 2008 runt zij haar eigen CD-R label Music Appreciation en geeft haar eigen muziek uit. De muziek voor de korte film van Jan Kees Helms bestaat uit bewerkte field-recordings en zij heeft zich laten inspireren door de snelle groei en veranderingen binnen de lente.
Jan Kees Helms heeft zich laten inspireren door de snelle muziek van Vanessa Rossetto en heeft een korte film gemaakt waarin sprongen vertraagd zijn gemonteerd, waardoor er een discrepantie optreedt tussen beeld en geluid. Ook hij is net als Christian Bruiton gefascineerd door het menselijk lichaam en hoe zij zich verhouden tijdens de beweging.
Kirsten König zoekt het minimale en fijngevoelige op. Achter glas zijn ragfijne knip- en naaiwerkjes met vloeipapier, draad en krijt te zijn. Het zit allemaal nog in de kas, voordat het echt los kan barsten.
Open :
Zondag 17 april van 14.00 - 17.00 uur
Optreden Kasper van Hoek:
Zondag 17 april om 15.30 uur
Locatie:
De Werkplaats
Valkestraat 6
3811 KD Amersfoort
zondag 20 maart 2011
Rustig uit de knop gekropen
![]() |
De Werkplaats - Uit de Knop |
Jan Kees Helms - Uit de Knop from jankeeshelms on Vimeo.
vrijdag 11 maart 2011
Uit de Knop

Het broeit, kriebelt en ruist. De koude gaat uit de lucht en alles wat bedekt was komt naar buiten.
Nico Pronk, tekenaar uit Weesp, heeft een vierluik gemaakt van een mannelijk naakt model die zich presenteert van gesloten houdingen naar open poses. Van dit proces heeft Jan Kees Helms een korte film gemaakt met geluidsopnames van het atelier en het gekras van houtskool op de ezel van Nico Pronk. De ontwikkeling van het beeld staat centraal binnen deze film. "Uit de Knop" is de tweede film die dit duo heeft gemaakt, De Tranen van Eros was al eerder te zien in De Werkplaats.
Henri Senders komt terug in De Werkplaats met zijn intieme beelden. Zijn modellen fotografeert hij met natuurlijk licht en het liefst in de natuur. Deze keer een selectie van lentebeelden, waar ingehouden levenslust vanaf spat.
Voor dit lentethema van de Werkplaats schudt Kirsten König de winter van het lijf met een jurk gemaakt van een dekbedhoes. Fris groen katoen wordt een bloem die net uit de knop komt – weg met de winterslaap!
Om 16 uur zal Jan Kees Helms een live-concert geven in het kader van het project OlieWagenWerken. Geluiden van de Wagenwerkplaats en het Oliemolenkwartier worden met elkaar vermengd met drony gitaarklanken.
Zondag 20 maart 2011 van 14 - 17 uur.
De Werkplaats
Valkestraat 6
3811 KD Amersfoort
zondag 20 februari 2011
Ons Dagelijks Brood genuttigd

zaterdag 5 februari 2011
Ons Dagelijks Brood

"Geef ons heden ons dageljiks brood" wordt eeuwenlang voor de maaltijd gebeden. Tijd voor een nieuwe interpretatie van dit gebed.
Al Conroy is muzikant en woont in Canada. Sinds 1983 is hij aktief in de onhankelijke experimentele muziekwereld en werkt wereldwijd samen met andere muzikanten. Voor "Ons Dagelijks Brood" heeft hij zich laten leiden door keukengeluiden die hij met Jan Kees Helms heeft uitgewisseld.
Marcel Herms maakt tekeningen, schilderijen en geluidskunst. Hij vindt zijn
inspiratie daarvoor in de wereld om zich heen, bij andere kunstenaars (vooral
outsiders), en in muziek en literatuur. Zijn werk moet zo spontaan mogelijk ontstaan en zo moet het er ook uit zien: ruw en primitief. Voor "De Werkplaats" maakte hij een serie tekeningen met als thema "dagelijks brood". Dagelijks brood als bron van agressie, ongelijkheid en moderne slavernij.
Jan Kees Helms zag jarenlang geleden een postkaart met daarop een vrouw met ontblote borsten welke een brood doorsneed. Dit beeld is het uitgangspunt voor de korte film waarin Amesbury Rose figureert als zorgzame vrouw in een surrealistische setting. De overgebleven stukken brood kunnen tijdens de expositie genuttigd worden met Za'Tar, een Palestijns mengsel van sesam, tijm en olijfolie.
Haar dagelijks brood verdient Kirsten König met de verkoop van boeken. Deze boekenvormen dan ook het basismateriaal voor de expositie in februari. Op de rode loper inHollywood zijn sterren gesignaleerd met handtasjes gemaakt van exclusieve vintageboeken. Erg posh natuurlijk, maar dat kan hipper – en Nederlandser!
Expositie:
zondag 20 februari 2011 van 14 - 17 uur (tijdens de KunstKijkRoute)
Lokatie
De Werkplaats
Valkestraat 6
3811 KD Amersfoort
zondag 16 januari 2011
Lege Ruimte gevuld

Jan Kees Helms & Machinist : Ruime Leegte < > Lege Ruimte from jankeeshelms on Vimeo.
woensdag 5 januari 2011
Lege Ruimte < > Ruime Leegte

vrijdag 31 december 2010
Een terugblik
21 februari 2010: Achter de geraniums met Gregory Buettner (D), Marcel Herms, Marian Dessing en Ellen Faber
21 maart 2010: Hand in eigen boezem met Fever Spoor, Alejandra Slutzky en Ellen Faber
18 april 2010: Groen als gras met scholieren van groep 8 van de Prins Willem Alexanderschool, Rattawud Srivisut en Hennie van Vliet
16 mei 2010: Oude koeien met Tine van Houselt
20 juni 2010: Pretty in pink (in het kader van KEIroze) met Use of Ashes, Ellen Faber en Rattawud Srivisut
19 september 2010: Aquamarijn met Dirk Serries (B)
16 en 17 oktober 2010: Melting pot (in het kader van de Mode?Show) en In search for Intimacy met Henri Senders (in het kader van Vreemde Gasten) en Billy Gomberg (USA)
21 november 2010: Geen blad voor de mond
met Allan Conroy (Canada), Jan-M Iversen (Noorwegen), Aidan Baker (Canada/Duitsland), Bernd Oschelda, Patricia Thomazo (FR) en Hennie van Vliet
19 december 2010: Asgrauw met James Mc Dougall (a.k.a. Entia Non) (Australië), Anne Elst/Frozen Whisper, Hennie van Vliet en Norb Mommersteeg
donderdag 30 december 2010
Asgrauw in verschillende tonen

![]() |
De Werkplaats - Asgrauw - december 2010 |
Jan Kees Helms & James Mcdougall - Asgrauw from jankeeshelms on Vimeo.
dinsdag 7 december 2010
Asgrauw

Nørb Mommersteeg - Metropool grijs eerste werk
De randen van het verstedelijkte landschap vertellen hun eigen verhaal. Ongebruikte parkeerplaatsen, tijdelijke bebouwing, niet-bebouwde gedeeltes op bedrijventerreinen en nieuwe geheel grijze gebouwen. Op het fotowerk zijn mensen afwezig. Desondanks is al het menselijk ingrijpen in deze wereld aanwezig. Bedrijventerreinen. Het gebruik van de 'kleur' grijs valt op. Een landschap van oogverblindende roestvrij stalen en aluminium gebouwen in de zon. Vechtend tegen de opkomende, laaghangende grijze lucht. Steunend op een woud van heipalen. Een landschap dat weigert te behagen. Gebouwen als muzak. Aan de horizon ontstaan linten van bedrijventerreinen. Snel, praktisch en goedkoop gebouwd. Een doolhof van grijze muren en hekwerken. Gebouwen, soms kil en afstandelijk, soms lelijk en onvolwassen. Tegelijkertijd intrigerend. Een aura van tijdelijkheid, morgen sta ik op een andere plaats met nieuwe werknemers. Buiten kantooruren overheerst de leegte. Dezelfde leegte als in een door rolluiken gedomineerde winkelstraat na sluitingstijd.
De belangrijkste materialen waarmee Anne Elst werkt binnen haar modelfotografie, zijn gevoelens en creativiteit. Fotografie is voor haar de vertaling van wat er in het menselijk hoofd omgaat. Fotografie is het samen werken met het model aan die vertaling. Fotografie is niet het bezit van zoveel mogelijk apparatuur, maar met wat je hebt. Meedoen aan het thema "Asgrauw" sprak haar direct aan. Emotie, ziel, verhaal en de verbeelding staan op de voorgrond, puur en eerlijk. Grauw. Want zo gaat het toch vaak met gevoelens. Asgrauw.
Dierbaarder dan moderne spullen met stekker: de Braun platenspeler van Kirsten König. Er na ruim een decennium vinyl mee afspelen afscheid van moeten nemen, valt haar dan ook zwaar. Ze gebruikte de afzonderlijke onderdelen in het kader van 'Asgrauw' voor sieraden,
waarmee een beetje gerouwd kan worden om iets ouds – maar meteen iets nieuws werd geboren.
Jan Kees Helms heeft een korte film gemaakt het het model Christina Naked. Zij heeft de laatste jaren de nodige operaties ondergaan met de nodige complicaties. De pijn die zij ervaren heeft verbeeldt zij op haar eigen theatrale wijze. De soundtrack is gemaakt door de Australische componist James McDougall en heeft muziek uitgebracht op talloze internationale netlabels onder de naam Entia Non.
De Werkplaats
Valkestraat 6
3811 KD Amersfoort
Open: zondag 19 december 2010 van 14 - 17 uur
maandag 6 december 2010
Programma 2011
16 januari 2011: Lege ruimte <> Ruime leegte (met Machinist)
20 februari 2011: Het dagelijks Brood (met Al Conroy)
20 maart 2011: Licht Bewogen
17 en 18 september 2011: Samensmelten (met Dirk Serries - Microphonics)
dinsdag 30 november 2010
recensie ; Geen blad voor de mond

Every month Jan Kees Helms organises an exhibition in his home town Amersfoort and invites other artists. In November the theme was 'Geen Blad Voor De Mond', which roughly translates as 'you can say it all'. Helms produced two video's and on this 3"CDR you'll find the soundtracks, one by Jan-M Iversen and one by Al Conroy (whom we remember from a previous life as Not Half). Iversen's piece deals with sounds recorded from Norwegian woods, with the addition of some sounds of unknown origin. A nice piece of drone music. The same piece is also the starting point for a piece by Iversen with extra sound material by Helms, supposedly with voices from a heavy debate in Dutch parliament, but that was something hard to tell. The three pieces by Conroy are all short based on the voice of Geert Wilders, again something I couldn't know if I wasn't presented this information. I am not sure, although I can guess, what this all has to do with 'you can say it all', but even without the political connotations quite a nice release. Small but nice, and check out Helms' Youtube also for some excellent short films.
Frans de Waard - Vital Weekly 757
zondag 21 november 2010
9 kunstenaars nemen geen blad voor de mond
![]() |
De Werkplaats - Geen blad voor de Mond - 21 november 2010 |
Jan Kees Helms & Jan-M Iversen - Geen blad voor de Mond - one from jankeeshelms on Vimeo.
Jan Kees Helms and Al Conroy - Geen blad voor de Mond - two from jankeeshelms on Vimeo.
zondag 7 november 2010
Geen blad voor de mond

modebladen in gedachten, toen ze nieuw werk maakte voor De Werkplaats. Deze lopen als
rode draad door haar vaak associatief samengestelde tekeningen, collages en kleding – de
perfecte inspiratiebron voor de lelijke kant van schoonheid en de pracht van onverwachte
dingen.
Mannelijke modellen vormeen de basis van een draagbaar ogend kledingstuk, dat op unieke
wijze wordt gefotografeerd door lightpainter Bernd Oschelda. Jaren geleden is hij begonnen met drum 'n' bass feesten met de naam Subtopia. Het futuristisch en veelkleurige is eveneens terug te zien in zijn kleurrijke fotografie.
Hennie van Vliet komt terug met een beeld waarbij schaamte en deugdzaamheid keurig samenvallen.
Deze keer neemt Baukje Rienks je mee de stad in. De bomen verkleuren en verliezen hun blad. De mens maakt zich op voor de winter. Deze transitie van het najaar wordt in een serie alledaagse stadsbeelden zonder omwegen blootgelegd.
Jan Kees Helms is het bos ingegaan waar het blad nergens te vinden door kale naaldbomen. Naakte mensen laten zich gaan wat in hen opkomt en zijn verbeeld in fotografie en film. Jan-M Iversen uit Noorwegen heeft field-recordings gemaakt in de diepe wouden van zijn land en dit gebruikt in een onheilspellende soundtrack. Jan-M Iversen is een experimenteel muzikant, die zich vooral heeft toegelegd op dronemuziek. Allan Conroy uit Canada is uitgegaan van de stem van Geert Wilders en heeft daar een korte soundtrack van gemaakt. Allan Conroy is sinds de jaren '80 actief in de onafhankelijke experimentele muziekscene. In 1991 heeft hij al eerder samengewerkt met Jan Kees Helms voor de compliatietape E-O O-E. Beide soundtracks zijn inspiratiebronnen voor twee korte films van Jan Kees Helms.
Aidan Baker, muzikant en schrijver uit Canada en woonachtig in Berlijn heeft in november zijn nieuw boek "The Shape of Snakes" uitgegeven. Enkele illustraties uit zijn boek worden tijdens "Geen blad voor de Mond" getoond.
Tijdens de expositie is ook de laatste uitgave van Lor Tapes te koop met muziekstukken van Jan-M Iversen, Allan Conroy en Jan Kees Helms. De cd3 kost 5 euro.
Expositie:
21 november 2010 van 14 - 17 uur
Lokatie:
De Werkplaats
Valkestraat 6
3811 KD Amersfoort
maandag 18 oktober 2010
op zoek naar intimiteit

![]() |
Werkplaats Vreemde Gasten 16 en 17 oktober 2010 |
zaterdag 2 oktober 2010
In search for intimacy

woensdag 22 september 2010
De Werkplaats smelt
maandag 20 september 2010
Aquamarijn kabbelt rustig door
zaterdag 11 september 2010
Aquamarijn

Een Gibsongitaar uit ' 76 en een buizenversterker op het podium associeert men meestal met een blues en/of rock-act. Maar met Microphonics is het anders. Microphonics is Dirk Serries, sinds 1984 de man achter vidnaObmana en Fear Falls Burning. Gestructureerde, gecomponeerde en harmonische sfeermuziek waarbij het eigen geluid van de gitaar een centrale rol speelt, aangevuld met de nodige effectpedalen. Een spirituele wereld waarin repetitieve gitaarlijnen het uitgangspunt vormen van een muzikaal verhaal zich gedurende een stuk langzaam maar zeker steeds verder uitbreidt. gebaseerde minimale muziek, duidelijk verwant met veel oeroude sacrale muziek. Zo roepen de lage, lang aangehouden drones vergelijkingen op met het gezang van Tibetaanse monniken, of de immer aanwezige grondtoon in Indiase raga's. Microphonics zit op het Nederlandse Tonefloat label, bekend om zijn prachtig verzorgde, luxueuze vinyl uitgaven.
Speciaal voor exposities heeft Dirk Serries Microphonics XVI geschreven voor een korte film van Jan Kees Helms, waarbij de beelden van kabbelende water tegen de ijsrand met schitteringen in het licht net zo hypnotiserend en minimal is als de muziek van Microphonics.
Baukje Rienks maakt nieuw werk met gejutte materiaal bij de zee en combineert deze materialen tot nieuwe voorwerpen en kunstwerken.
Kirsten König komt met nieuwe kleine tekeningen met lichtvoetige verwijzingen naar aquarel en aquamarijn de boventoon voeren.
Expositie:
Zondag 19 september van 14 - 17 uur
Concert:
Zondag 19 september van 15 - 16 uur.
De Werkplaats
Valkestraat 6
3811 KD Amersfoort