zondag 6 november 2011

Kippenvel


Waar krijg je kippenvel van? Een schokkend beeld, treffende woorden, een frisse bries langs je huid of een sensuele stof die je haren overeind doen staan? 


Al Conroy uit Canada en Marcel Herms kennen elkaar inmiddels sinds de jaren tachtig vanuit de cassette-subcultur. Via de post en wisselen muziek en geluid uit en brengen dat uit op eigen beheer cassette en CD-R labels of zetten zelf hun fanzines in elkaar. Voor Kippenvel heeft Al Conroy een eerste aanzet gemaakt en Marcel Herms heeft met zijn inmiddels rauwe schilderstijl het werk afgerond. Acht kleurrijke kippentekeningen zullen van de muur van De Werkplaats afspatten. 

Kirsten König laat zich voor deze herfst-expo inspireren door het dualistische gevoel dat menselijk kippenvel oproept: lekker en ongemakkelijk tegelijkertijd. Het resultaat is wederom een ondraagbaar kledingstuk van draagbare materialen – of andersom.

Hennie van Vliet laat zich leiden door slaapkamergeheimen die het daglicht niet kunnen verdragen, met slechts een foto weet hij een onheilspellende sfeer op te roepen.

NIgel Samways is muzikant uit Engeland en heeft zich laten leiden door het idee goosebumps op de koude huid en heeft met zijn eigen verbeelding een soundtrack gemaakt voor de film van Jan Kees Helms. De soundtrack roept een gevoel van ongemak en onbehagen op en door middel van verschillende geluidslagen wilde hij het lichamelijke landschap van dichtgeknepen poriën verbeelden.

Naast de korte film waarin een naakte vrouw blootgesteld is aan de vroege ochtendtemperatuur in een verlaten bos toont Jan Kees Helms een klein fotoreeks zien uit de tijd toen kanker het leven in grote mate bepaalde.  Deze persoonlijke foto's zijn nog nooit eerder geëxposeerd geweest.

Expositie:
20 november 2011 van 14 - 17 uur

Lokatie:
De Werkplaats
Valkestraat 6
3811 KD Amersfoort

woensdag 26 oktober 2011

Op 17 april speelde Kasper van Hoek in De Werkplaats samen met Jan Kees Helms/StrangString. De twee improvisaties zijn verschenen op de CD Waiting Is A Linear Time Machine Without Parts (four live pieces) en is verschenen op Heilskabaal Records. 

"Waiting Is A Linear Time Machine Without Parts (four live pieces) features four live recordings made on three occasions in 2011. The first two are recorded on April 17th in De Werkplaats (Amersfoort, NL) where Kasper van Hoek played together with Jan Kees Helms/StrangString. The third one was recorded on May 8th at the ORKZ (Groningen, NL), this time Kasper van Hoek with Jan Klug. The last one (date: August 26th) is a solo piece which Kasper van Hoek played at the Noorderzon festival (Groningen, NL) at a performance evening by Salon Sur+." 

dinsdag 27 september 2011

Poëtisch Terrorisme

16 oktober is De Werkplaats gesloten en wordt ruimte gegeven aan het Poëtisch Terrorisme van Hakim Bey:

"Gekke dansjes in bankautomaathallen (24 uur per dag geopend). Illegale vuurwerkshows. Land art, in stadsparken rondgestrooide earth-works als bizarre buitenaardse kunst. Breek ergens in, maar laat, in plaats van te stelen, Poëtisch-Terroristische voorwerpen achter. Gijzel iemand en maak het slachtoffer gelukkig.

Neem een willekeurig persoon en overtuig deze ervan erfgenaam te zijn van een enorm, nutteloos en verbijserend fortuin - laten we zeggen 5.000 vierkante kilometer van Antartica, of een bejaarde circusolifant, of een weeshuis in Bombay, of een verzameling alchemistische manuscripten. Later zullen ze beseffen dat ze heel even in iets buitengewoons hebben geloofd en er als resultaat mogelijk toe worden angezet een intensere bestaanswijze na te streven. 


Bouw bronzen gedenkplaten in de muur op plaatsen (openbare of privé) waar je een openbaring hebt gehad, of een bijzonder bevredigende seksuele ervaring, etc. 


Wees een naakte onder de naakten. 


Organiseer een school- of werkstaking op grond van het feit dat je behoefte aan luiheid en spirituele schoonheid onbevredigd blijft. 


Graffiti verleende nog een zekere gratie aan lelijke metro's en starre gedenktekens - ook PT-kunst kan zich op de openbare ruimte richten: in gerechtsgebouwtoiletten neergepende gedichten, in parken en restaurants achtergelaten kleine fetijen, fotokopieën onder de ruitenwissers van geparkeerde auto's, enorme leuzen op de muren van kinderspeelplaatsen, aan al of juist niet willekeurig geadresseerden verstuurde anonieme brieven (valsheid in geschrifte), radiopiraterij, nat cement * 


De door PT bij het publiek teweeggebrachte reaktie of esthetische schok zou minstens zo heftig moeten zijn als de ervaring van doodsangst - hevige walging, seksuele opwinding, bijgelovi ontzag, plotselinge intuïtieve doorbraak, dadaëske Angst - tot één persoon gericht op tot velen, `gesigneerd of anoniem, PT dat geen levens (buiten dat van de kunstenaar) verandert heeft gefaald. 


PT is een daad in een theater van de wreedheid zonder podium, zetels, toegangsbewijzen of muren. Om überhaupt zijn werk te kunnen doen, moet PT categorisch worden gescheiden van alle conventionele kunstconsumptiestructuren (galeries, publicaties, media). Zelfs de situationistische guerrillatactiek van het straattheater is tegenwoordig al te bekend en voorspelbaar geworden. 


Een delicate verovering, niet enkel gericht op wederzijdse bevrediging, maar ook als bewuste daad in een opzettelijk mooi loeven - zou wel eens het ultieme PT kunnen zijn. De Pterrorist gedraagt zich als en oplichter wiens doel niet geld maar VERANDERING is. 


Bedrijf geen PT voor andere kunstenaars, maar voor mensen die zich (kortstondig althans) niet zullen realiseren dat wat je gedaan hebt kunst is. Vermijd herkenbare kunstcategorieën, vermijd politiek, lul er niet over na, wees niet sentimenteel; wees meedogenloos, neem risico's, schend slechts wdat wat geschonden moet worden, doe iets wat kinderen zich de rest van hun leven zullen herinneren - maar wees niet spontaan tenzij de PT-muze bezit van je hebt genomen. 


Verkleed je. Laat een valse naam achter. Wees legendarisch. Het beste PT is verboden, maar laat je niet pakken. Kunst als misdaad; misdaad als kunst."


http://hermetic.com/bey/

donderdag 22 september 2011

Programma 2012

Na Prinsjesdag hebben wij ons programma voor 2012 wel rond:

15 januari 2012: Donkere Dagen
18 maart 2012: Gevallen Engelen
15 april 2012: Animal Farm
17j uni 2012: MonoToon
16 september 2012: Pokerface
18 november2012 : Gewassen Inkt

Wil je exposeren in De Werkplaats en heb je werk wat past in bovenstaande thema's... neem gerust contact met ons op... deeez1966(at)gmail(dot)com

zondag 18 september 2011

SamenSmeltende elementen

Wow... wat was het druk in De Werkplaats. Vol verwachting werd er om 15 uur gewacht wat er ging gebeuren in de samensmelting tussen kunstenaars en publiek. Een geluid produceren wat wordt vervormd door allerlei effecten was toch spannender dan gedacht en nadat de drempels werden geslecht lieten enkele bezoekers zich toch verleiden tot subtiele geluiden, groeten, uitspraken en een bekentenis.

De dubbelbeelden van Hannah Mai waren mooi klassiek opgebouwd en werden met veel bewondering bekeken. De samensmelting van twee kaarsen van Hennie van Vliet evalueerden zich precies in de expositietijd en het vuur werd gedoofd in het smeltende kaarsbad.

De smeltende toetjes van Kirsten König liepen door de tafel heen en het gedrup viel mooi samen met de geluidsdrones van StringStrang die de film ondersteunde van Jan Kees Helms waarbij twee lichamen elkaar aftasten.

Wederom een mooie expositie de nodige bezoekers uit zuidelijke delen van Nederland om het afwisselende werk  te bewonderen.


De Werkplaats : SamenSmelten - 18 september 2011

woensdag 31 augustus 2011

SamenSmelten

Hannah Mai is fotografe uit Amersfoort en zegt over haarzelf: “Een technisch fotograaf ben ik niet. Ik hecht veel waarde aan sfeer. En aan gevoel. Antiek, analoge fotografie, somberheid, mijn modellen, de natuur, mooie muziek en mijn eigen gevoelens zijn de elementen die mij inspireren. Ik combineer alles met elkaar, tot het beeld ontstaat wat ik voor ogen had. Nabewerking is een belangrijk onderdeel van mijn fotografie. Door het toevoegen (of verwijderen) van kleuren en structuren, soms woorden of inkt, probeer ik de sfeer in de foto te versterken. Voor mij is het een soort puzzel, waaraan ik net zo lang werk tot alle onderdeeltjes op de juiste plek zitten. Pas dan is het beeld compleet.”


Volgen Hennie van Vliet resulteert in fysische zin samensmelten in de innigste vorm van samengaan, zonder dat daarbij de eigenschappen van de individuele participanten veranderen. In de klassieke opvatting is er sprake van een fysisch proces, niet van een chemisch. In de smelt zijn de individuele eigenschappen nog aanwezig. Maar tegelijkertijd leidt het samensmelten er vaak toe, dat er betere eigenschappen resulteren, dan de individuele bestanddelen los van elkaar hadden. Soms is er, helaas, sprake van achteruitgang. In die gevallen valt het aan te raden, om de mogelijkheden van hergebruik (recycling) na te gaan. Verder is Hennie van mening, dat er ook een meer romantische wijze van omgaan met het begrip samensmelten mogelijk is en laat dit zien in twee werken.


Kirsten König laat voor de expo in september haar liefde voor papier, stof en inkt samensmelten en komt met nieuw werk dat smeltend te zien is. Op tijd komen is overigens geen vereiste: het vergaan van dit werk is in elk stadium even spannend.


In de korte film van Jan Kees Helms smelten twee geliefden samen die vol zitten met tatoeages. Huid en inkt vloeien in elkaar over tot een kleurrijk geheel waar sensualiteit en pijn elkaar afwisselen tot een symbiose. Binnen de soundtrack van StringStrang vloeien gitaargeluiden en fieldrecordings eveneens in elkaar samen.


Tussen 15 en 16 uur gaat het publiek een samensmelting aan met de kunstenaars in beeld en geluid. Door middel van beeldend materiaal en geluidsattributen wordt er zowel geluid als beeld gemaakt wat leidt tot een nieuw kunstwerk.


De Werkplaats

Valkestraat 6

3811 KD Amersfoort

Open : zondag 18 september 2011 van 14 – 17 uur.



maandag 20 juni 2011

Nog nooit heb ik zoveel mensen glimlachend De Werkplaats uit zien lopen. De performance van Nahish met kleding van Rattawud Srivisut in een kast met doorzichtige doeken was een parel voor het oog. Als ballerina kleedde zij zich langzaam om tot een gelaagde galadame en vice versa.

De verstilde muziek van Manami N. droeg zeker bij aan de rustige op- en afbouw van dit levende kunstwerk, die als soundtrack fungeerde van de korte en rustige film van Jan Kees Helms. Abstractie van het lichaam met kleine bewegingen was de leidraad van deze minimale film.

Ellen Faber wist het publiek te verrassen met uitgeknipte portretten van drie generaties. Zijzelf werd geflankeerd door haar vader en zoon. Dit fijne werk oogstte veel bewondering.

Kortom een prachtige intieme expositie die het eerste deel van 2011 afsluit.


maandag 6 juni 2011

GewichtsLoos

De afvalrace gaat door, het moet steeds lichter en slanker, ook al presenteren zogenaamde +modellen zich meer en meer. Maar goed vetarm zal de zomerse expositie niet zijn, ook al is zonnebrandolie in de ban gedaan, om kankercellen zoveel mogelijk uit te bannen.

In ieder geval zal Ellen Faber gesneden portretten laten zien, fysiek gezien haast gewichtsloos, maar met een gewichtige thematiek, over de relatie vader, dochter, moeder, zoon en kleinzoon.

Een doorlopende mode-performance in de kast, is de nieuwe creatie van Rattawud Srivisut. Koel, transparant doorschijnend als ochtendnevelen…. Of zacht, zwoel en warm als het laatste zonlicht op het einde van een mooie lentedag…. Een vrouw, gewichtloos lijkende, door de lichte dunne gewaden die zij draagt… en ontdoet, laag voor laag….

Jan Kees Helms werd flink geraakt door de stem van de Japanse muzikante Manami N. Zij bedient vele muziekstijlen en weet deze moeiteloos aan elkaar te verbinden met haar experimentele klanken. Voor de film GewichtsLoos heeft zij een track geschreven. Een corpulente vrouw speelt de hoofdrol in deze lichtvoetige film.

Expositie:
Zondag 19 juni 2011 van 14 – 17 uur

De Werkplaats
Valkestraat 6
3811 KD Amersfoort

Meer informatie:
http://dewerkplaats.blogspot.com

donderdag 12 mei 2011

Onbegonnen Werk

De KunstKijkRoute van mei wordt aankomende zondag bijzonder
experimenteel – zelfs voor vaste Werkplaats-bezoekers. Zoals
gebruikelijk werken Jan Kees Helms, Baukje Rienks en Kirsten König
rond een thema – ditmaal 'Onbegonnen werk'. Zondag 15 mei a.s. betreft
het werk waaraan níet is begonnen. Werk dat er niet is. De Werkplaats
is dan ook volkomen ontoegankelijk van 14.00 tot 17.00 uur.


Kirsten König: 'Zoiets hebben wíj in elk geval nog nooit eerder
vertoond. Eigenlijk vertonen we niets. Eerder hoorden we wel van
bezoekers dat ze het experimentele karakter waarderen van de kunst
zoals wij die maken. Maar dit gaat toch een stapje verder! Eigenlijk
raden we mensen met klem af te komen. Iemand die écht nieuwsgierig is,
kan beter het weblog van De Werkplaats bezoeken. Daar is de film te
zien die Jan Kees Helms voor dit thema maakte.'


Jan Kees Helms maakte met sounds van G.X. Jupitter-Larsen de film
Impractible Work. Onbegonnen werk, aldus Helms, kenmerkt de huidige
werkwijze van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Deze film
is zondag vanaf 01.00 uur te vinden via het blog van De Werkplaats.

zondag 17 april 2011

Levendige sprong in de lente

De lente hangt in de lucht en veel mensen waren op pad rond en in Amersfoort en waren eveneens zo vriendelijk om door de smalle gang naar De Werkplaats te gaan.

De foto's van de Amerikaan Cristian Bruiton vielen direct op en oogsten veel bewondering en verbazing. Nee... geen Photoshop-beelden, maar werkelijke sprongen die prachtig verbeeld zijn.

Kirsten König zorgde voor een kleurrijke vierluik waar de levenslentevreugde vanaf springt.

De filmpjes van de kinderen van groep 7 van De Tafelronde vlogen in sneltreinvaart voorbij en werden afwisselend met een trage film van Jan Kees Helms van twee naakt springende mensen, waarbij de spieropbouw tijdens de sprong prachtig te volgen was, ondersteund met springerige muziek van Vanessa Rossetto.

Kasper van Hoek en Jan Kees Helms improviseerden twee nummers, waarbij Kasper met zijn zelfgemaakte instrumenten zorgden voor springerige geluiden die werden ondersteund door de doorgaande soundscapes van Jan Kees Helms.

Kortom.... een prachtige middag met veel afwisseling...







donderdag 7 april 2011

Spring

"It's springtime baby" is een nummer van de legendarische Utrechtse doomband Coïtus Int uit de jaren '80. Maar geen tijd meer voor zwarte jassen en neergebogen hoofden. Spring is in the air en spring eens in de lucht.


Kinderen van groep 7 van basisschool De Tafelronde hebben met begeleiding van Jan Kees Helms vijf korte filmpjes met foto's gemaakt, waarin springen en lente inspiratiebronnen zijn voor deze dynamische filmpjes.


Cristian Bruiton is geboren is Ecuador en werkt nu in de Verenigde Staten. Hij is al jaren bezig met het doorgaande project "Defying Gravity" waarin het zich toelegt op het menselijk lichaam die zin heeft om te springen. Zijn hele leven doet hij aan gymnastiek en dat is te zien in zijn fotografie waarin het atletisch menselijk lichaam een belangrijke rol speelt. Voor deze expositie een zevenluik van prachtige gecomponeerde sprongen.


Kasper van Hoek speelt om zelfgemaakte snaarinstrumenten en interfaces voor de computer. De geluiden van het instrument worden in de computer herhaald en over elkaar heen gelegd; aangestuurd door speciaal daarvoor gemaakte panelen met knoppen. Het resultaat is een sferisch, verhalend geluid dat tegelijkertijd herkenbaar als complex is. Speciaal voor zijn optreden in De Werkplaats zal hij ook gebruik maken van vooraf opgenomen geluiden die op eenzelfde manier bewerkt, en meegenomen zullen worden in de compositie.


Vanessa Rossetto is componiste en schilderes en woont en werkt in Austin -Texas. Voor haar muziek gebruikt zijn kamermuziekinstrumenten, field-recordings en electronica. Sinds 2008 runt zij haar eigen CD-R label Music Appreciation en geeft haar eigen muziek uit. De muziek voor de korte film van Jan Kees Helms bestaat uit bewerkte field-recordings en zij heeft zich laten inspireren door de snelle groei en veranderingen binnen de lente.


Jan Kees Helms heeft zich laten inspireren door de snelle muziek van Vanessa Rossetto en heeft een korte film gemaakt waarin sprongen vertraagd zijn gemonteerd, waardoor er een discrepantie optreedt tussen beeld en geluid. Ook hij is net als Christian Bruiton gefascineerd door het menselijk lichaam en hoe zij zich verhouden tijdens de beweging.


Kirsten König zoekt het minimale en fijngevoelige op. Achter glas zijn ragfijne knip- en naaiwerkjes met vloeipapier, draad en krijt te zijn. Het zit allemaal nog in de kas, voordat het echt los kan barsten.


Open :

Zondag 17 april van 14.00 - 17.00 uur


Optreden Kasper van Hoek:

Zondag 17 april om 15.30 uur


Locatie:

De Werkplaats

Valkestraat 6

3811 KD Amersfoort

zondag 20 maart 2011

Rustig uit de knop gekropen

De stad was vol met slenterende mensen die af en toe in groepen De Werkplaats binnen liepen om zo op verschillende wijzen mensen uit de knop zagen komen.

Henri Senders toonde twee foto's van vrouwen in de natuur, het was haast voelbaar hoe het model lag tussen de bladeren, zo intiem en sereen was het beeld.

Nico Pronk tekent al een aantal jaar Jan Kees Helms en heeft voor deze expositie een serie samengesteld van ingetogen naar open poses. Van dit proces heeft het model eveneens een film gemaakt.

Kirsten Konig had een kleurige jurk gemaakt in combinatie met bloemen. Een vrolijkere start van de lente is niet denkbaar.

Jan Kees Helms fotografeerde het model Miss Raw in teneergeslagen houdingen naar open houdingen, waarin de groei van een baby in haar buik subtiel zichtbaar was.

De middag werd afgesloten met een klein concert in het kader van het project OlieWagenWerken, waarin geluiden van het Oliewagenkwartier en de Wagenwerkplaats werden verbonden met klanken van gitaardrones. OlieWagenWerken "De Verbinding" is te beluisteren via www.archive.org. Klik op de speler hieronder voor meer informatie.



De Werkplaats - Uit de Knop


Jan Kees Helms - Uit de Knop from jankeeshelms on Vimeo.



vrijdag 11 maart 2011

Uit de Knop

Het broeit, kriebelt en ruist. De koude gaat uit de lucht en alles wat bedekt was komt naar buiten.


Nico Pronk, tekenaar uit Weesp, heeft een vierluik gemaakt van een mannelijk naakt model die zich presenteert van gesloten houdingen naar open poses. Van dit proces heeft Jan Kees Helms een korte film gemaakt met geluidsopnames van het atelier en het gekras van houtskool op de ezel van Nico Pronk. De ontwikkeling van het beeld staat centraal binnen deze film. "Uit de Knop" is de tweede film die dit duo heeft gemaakt, De Tranen van Eros was al eerder te zien in De Werkplaats.



Henri Senders komt terug in De Werkplaats met zijn intieme beelden. Zijn modellen fotografeert hij met natuurlijk licht en het liefst in de natuur. Deze keer een selectie van lentebeelden, waar ingehouden levenslust vanaf spat.


Voor dit lentethema van de Werkplaats schudt Kirsten König de winter van het lijf met een jurk gemaakt van een dekbedhoes. Fris groen katoen wordt een bloem die net uit de knop komt – weg met de winterslaap!


Om 16 uur zal Jan Kees Helms een live-concert geven in het kader van het project OlieWagenWerken. Geluiden van de Wagenwerkplaats en het Oliemolenkwartier worden met elkaar vermengd met drony gitaarklanken.


Zondag 20 maart 2011 van 14 - 17 uur.


De Werkplaats

Valkestraat 6

3811 KD Amersfoort

zondag 20 februari 2011

Ons Dagelijks Brood genuttigd

Een verfrissende expositie en altijd weer wat bijzonders, dat waren zo wat opmerkingen van bezoekers die De Werkplaats bezochten.

De film van Jan Kees Helms met Amesbury Rose in de hoofdrol en met de soundtrack van Al Conroy werd met veel aandacht en spanning bekeken. Veel mensen hielden hun hart vast van wat komen gaat.

De tekeningen van Marcel Herms vulden het bizarre tafereel in de film goed aan en oogsten veel belangstelling en waardering.

Het uiteengevallen boek van Kirsten Konig was een subtiele verwarming binnen dit vervreemdende expositie.

"Bid" was met grote letters te lezen op de grond en een aantal mensen namen de moeite om de Palestijnse lekkerny Za'Tar te nuttigen met een stuk brood wat door Amesbury Rose in de film was afgesneden.

Kortom... een expositie waar alles samenvalt en mensen even op een ander been werden gezet.

zaterdag 5 februari 2011

Ons Dagelijks Brood

"Geef ons heden ons dageljiks brood" wordt eeuwenlang voor de maaltijd gebeden. Tijd voor een nieuwe interpretatie van dit gebed.


Al Conroy is muzikant en woont in Canada. Sinds 1983 is hij aktief in de onhankelijke experimentele muziekwereld en werkt wereldwijd samen met andere muzikanten. Voor "Ons Dagelijks Brood" heeft hij zich laten leiden door keukengeluiden die hij met Jan Kees Helms heeft uitgewisseld.


Marcel Herms maakt tekeningen, schilderijen en geluidskunst. Hij vindt zijn

inspiratie daarvoor in de wereld om zich heen, bij andere kunstenaars (vooral

outsiders), en in muziek en literatuur. Zijn werk moet zo spontaan mogelijk ontstaan en zo moet het er ook uit zien: ruw en primitief. Voor "De Werkplaats" maakte hij een serie tekeningen met als thema "dagelijks brood". Dagelijks brood als bron van agressie, ongelijkheid en moderne slavernij.


Jan Kees Helms zag jarenlang geleden een postkaart met daarop een vrouw met ontblote borsten welke een brood doorsneed. Dit beeld is het uitgangspunt voor de korte film waarin Amesbury Rose figureert als zorgzame vrouw in een surrealistische setting. De overgebleven stukken brood kunnen tijdens de expositie genuttigd worden met Za'Tar, een Palestijns mengsel van sesam, tijm en olijfolie.


Haar dagelijks brood verdient Kirsten König met de verkoop van boeken. Deze boekenvormen dan ook het basismateriaal voor de expositie in februari. Op de rode loper inHollywood zijn sterren gesignaleerd met handtasjes gemaakt van exclusieve vintageboeken. Erg posh natuurlijk, maar dat kan hipper – en Nederlandser!


Expositie:

zondag 20 februari 2011 van 14 - 17 uur (tijdens de KunstKijkRoute)


Lokatie

De Werkplaats

Valkestraat 6

3811 KD Amersfoort

zondag 16 januari 2011

Lege Ruimte gevuld

De ruimte van de Werkplaats was minimaal gevuld met beeldend materiaal, maar de intense muziek van Machinist vulde volledig de ruimte. Zeker wanneer het geluid van de ene kant naar de andere bewoog werd de bezoekers meegezogen in de drones van de muziek. Wanneer de bezoeker zich hiervoor wilde afsluiten, was dit goed mogelijk door via de koptelefoon je te laten meevoeren met andere muziek van Zeno van den Broek/Machinist.

Inner/Outer, een film van Zeno van den Broek toonde mensen die niets zaten te doen, terwijl zij waren aangemeld bij een chatprogramma via internet. Lege ruimtes en lege blikken worden gedeeld met de rest van de wereld.

Kirsten Konig had van behangpapier kleine illustraties gemaakt en een ruimtelijk werk, minimaal, herkenbaar, maar toch verrassend.

Olaf Helms maakte liet zich inspireren door de leegte en maakte een flipboekje waarin de gedachten verdwenen en een tekening waarin het hoofd volledig leeg van van gedachten.

Jan Kees Helms heeft een korte film gemaakt met de muziek van Machinist en had een lange gang gefilmd, waarin de deuren open en dichtgaan, als er gedachten komen en gaan. Uiteindelijk blijft er een lege gang over.

Bezoekers blijven onze samenwerkingen waarderen en noemen de compilatie verrassend, experimenteel, bizar en dat wij keer op keer een mooie intense sfeer weten te maken.



Jan Kees Helms & Machinist : Ruime Leegte < > Lege Ruimte from jankeeshelms on Vimeo.

woensdag 5 januari 2011

Lege Ruimte < > Ruime Leegte

Veel mensen zijn op zoek naar rust en leegte in deze drukke hectische tijden. Maar is er nog ruimte om de leegte te vinden? Deze vragen en meer zullen aan bod komen in de eerste expositie van De Werkplaats in 2011.

In zijn audiovisuele kunst zoekt Zeno van den Broek naar een synergie van geluid, (video)kunst en architectuur. Centraal in het werk staan de hedendaagse stedelijke omgeving en immersieve ervaring van ruimte. Op 16 januari zal hij het audiovisuele werk 'inner - outer' vertonen, een video over netwerken en het vacuüm dat gecreëerd wordt bij het verlies van enig tijdsbesef, doel of context. De video toont de schoonheid van ongecontroleerde momenten en het beklemmende van de leegte.


Jan Kees Helms heeft een korte film gemaakt met muziek van Machinist, het audio-project van Zeno van Den Broek. De film verbeeldt de onrust in het hoofd die merkbaar wordt wanneer er pogingen worden gedaan om de gedachten te minimaliseren.

Een kale vloer, vervallen muren: Kirsten König gebruikte ditmaal behang als basismateriaal om de lege ruimte aan te kleden - en zichzelf.

De Werkplaats
Valkestraat 6
3811 KD Amersfoort

Expositie:
zondag 16 januari 2011 van 14 - 17 uur (tijdens de KunstKijkRoute)

vrijdag 31 december 2010

Een terugblik

Afgelopen jaar was weer fantastisch met veel verschillende kunstenaars en sferen. Hier nog een keer het overzicht op een rij:

17 januari 2010: Inktzwart met thisquietarmy (Can), Alejandra Slutzky, Rianne Witteveen en Jorrit Paaijmans.

21 februari 2010: Achter de geraniums met Gregory Buettner (D), Marcel Herms, Marian Dessing en Ellen Faber

21 maart 2010: Hand in eigen boezem met Fever Spoor, Alejandra Slutzky en Ellen Faber

18 april 2010: Groen als gras met scholieren van groep 8 van de Prins Willem Alexanderschool, Rattawud Srivisut en Hennie van Vliet

16 mei 2010: Oude koeien met Tine van Houselt

20 juni 2010: Pretty in pink (in het kader van KEIroze) met Use of Ashes, Ellen Faber en Rattawud Srivisut

19 september 2010: Aquamarijn met Dirk Serries (B)

16 en 17 oktober 2010: Melting pot (in het kader van de Mode?Show) en In search for Intimacy met Henri Senders (in het kader van Vreemde Gasten) en Billy Gomberg (USA)

21 november 2010: Geen blad voor de mond
met Allan Conroy (Canada), Jan-M Iversen (Noorwegen), Aidan Baker (Canada/Duitsland), Bernd Oschelda, Patricia Thomazo (FR) en Hennie van Vliet

19 december 2010: Asgrauw met James Mc Dougall (a.k.a. Entia Non) (Australië), Anne Elst/Frozen Whisper, Hennie van Vliet en Norb Mommersteeg

donderdag 30 december 2010

Asgrauw in verschillende tonen

De expositie Asgrauw toonde in verschillende tonen hoe de kleur en het woord asgrauw wordt geinterpreteerd. Van persoonlijke herinneringen aan het gezin en gothische verbeeldingen tot kille en koude interpretaties van de zijkant en machtscentrum van de kapitalistische samenleving tot het afscheid van een trouwe platenspeler of het omgaan met de pijn van vele operaties met daarbijgaande lichamelijke veranderingen.

Ondanks het witte dek in de binnenstad door de neervallende sneeuw werd de expositie met veel aandacht bezocht.

De Werkplaats - Asgrauw - december 2010


Jan Kees Helms & James Mcdougall - Asgrauw from jankeeshelms on Vimeo.

dinsdag 7 december 2010

Asgrauw

De dagen worden langer, de politiek heeft een asgrauwe laag gekregen en de sjeu van het leven wordt wegbezuinigd. Asgrauw was vorig jaar gepland in de maand december en past 12 maanden later naadloos aan bij de tijdgeest.

Nørb Mommersteeg - Metropool grijs eerste werk
De randen van het verstedelijkte landschap vertellen hun eigen verhaal. Ongebruikte parkeerplaatsen, tijdelijke bebouwing, niet-bebouwde gedeeltes op bedrijventerreinen en nieuwe geheel grijze gebouwen. Op het fotowerk zijn mensen afwezig. Desondanks is al het menselijk ingrijpen in deze wereld aanwezig. Bedrijventerreinen. Het gebruik van de 'kleur' grijs valt op. Een landschap van oogverblindende roestvrij stalen en aluminium gebouwen in de zon. Vechtend tegen de opkomende, laaghangende grijze lucht. Steunend op een woud van heipalen. Een landschap dat weigert te behagen. Gebouwen als muzak. Aan de horizon ontstaan linten van bedrijventerreinen. Snel, praktisch en goedkoop gebouwd. Een doolhof van grijze muren en hekwerken. Gebouwen, soms kil en afstandelijk, soms lelijk en onvolwassen. Tegelijkertijd intrigerend. Een aura van tijdelijkheid, morgen sta ik op een andere plaats met nieuwe werknemers. Buiten kantooruren overheerst de leegte. Dezelfde leegte als in een door rolluiken gedomineerde winkelstraat na sluitingstijd.

De belangrijkste materialen waarmee
Anne Elst werkt binnen haar modelfotografie, zijn gevoelens en creativiteit. Fotografie is voor haar de vertaling van wat er in het menselijk hoofd omgaat. Fotografie is het samen werken met het model aan die vertaling. Fotografie is niet het bezit van zoveel mogelijk apparatuur, maar met wat je hebt. Meedoen aan het thema "Asgrauw" sprak haar direct aan. Emotie, ziel, verhaal en de verbeelding staan op de voorgrond, puur en eerlijk. Grauw. Want zo gaat het toch vaak met gevoelens. Asgrauw.

Hennie van Vliet Asgrauw werd het geheugen. Herinneringen aan haar man, al 30 jaar overleden? Drie kinderen nog herkend, de miskraam nooit vergeten.

Dierbaarder dan moderne spullen met stekker: de Braun platenspeler van
Kirsten König. Er na ruim een decennium vinyl mee afspelen afscheid van moeten nemen, valt haar dan ook zwaar. Ze gebruikte de afzonderlijke onderdelen in het kader van 'Asgrauw' voor sieraden,
waarmee een beetje gerouwd kan worden om iets ouds – maar meteen iets nieuws werd geboren.

Jan Kees Helms heeft een korte film gemaakt het het model Christina Naked. Zij heeft de laatste jaren de nodige operaties ondergaan met de nodige complicaties. De pijn die zij ervaren heeft verbeeldt zij op haar eigen theatrale wijze. De soundtrack is gemaakt door de Australische componist James McDougall en heeft muziek uitgebracht op talloze internationale netlabels onder de naam Entia Non.

De Werkplaats
Valkestraat 6
3811 KD Amersfoort

Open: zondag 19 december 2010 van 14 - 17 uur

maandag 6 december 2010

Programma 2011

De thema's voor het komend jaar zijn zo goed als rond. We gaan door met ons welbeproefde concept door ons te laten leiden door een thema en hier gast-exposanten voor uit te nodigen en ter plekke voor drie uur een expositie te maken. Hier alvast een voorproefje...

16 januari 2011: Lege ruimte <> Ruime leegte (met Machinist)
20 februari 2011: Het dagelijks Brood (met Al Conroy)
20 maart 2011: Licht Bewogen
15 april 2011: Uit de Knop
20 mei 2011
17 juni 2011: Branding
17 en 18 september 2011: Samensmelten (met Dirk Serries - Microphonics)
oktober 2011: Kippenvel
18 november 2011
16 december 2011: Donker


dinsdag 30 november 2010

recensie ; Geen blad voor de mond

JAN KEES HELMS & AL CONROY & JAN-M IVERSEN - GEEN BLAD VOOR DE MOND (3"CDR by Lor Tapes)
Every month Jan Kees Helms organises an exhibition in his home town Amersfoort and invites other artists. In November the theme was 'Geen Blad Voor De Mond', which roughly translates as 'you can say it all'. Helms produced two video's and on this 3"CDR you'll find the soundtracks, one by Jan-M Iversen and one by Al Conroy (whom we remember from a previous life as Not Half). Iversen's piece deals with sounds recorded from Norwegian woods, with the addition of some sounds of unknown origin. A nice piece of drone music. The same piece is also the starting point for a piece by Iversen with extra sound material by Helms, supposedly with voices from a heavy debate in Dutch parliament, but that was something hard to tell. The three pieces by Conroy are all short based on the voice of Geert Wilders, again something I couldn't know if I wasn't presented this information. I am not sure, although I can guess, what this all has to do with 'you can say it all', but even without the political connotations quite a nice release. Small but nice, and check out Helms' Youtube also for some excellent short films.

Frans de Waard - Vital Weekly 757

zondag 21 november 2010

9 kunstenaars nemen geen blad voor de mond

Een dag nadat er landelijk is geschreeuwd om cultuur, namen 9 kunstenaars geen blad voor de mond en vulden De Werkplaats met zeer divers werk. Van sieraden, tot mode, van horror-achtige videobeelden naar light-paintings, van Monty Pynton-achtige fotografie naar registratie van neergevallen natuur in de stad.

De expositie werd goed bezocht en wederom vielen alle verschillende invalshoeken goed samen.



De Werkplaats - Geen blad voor de Mond - 21 november 2010


Jan Kees Helms & Jan-M Iversen - Geen blad voor de Mond - one from jankeeshelms on Vimeo.



Jan Kees Helms and Al Conroy - Geen blad voor de Mond - two from jankeeshelms on Vimeo.

zondag 7 november 2010

Geen blad voor de mond

Bladeren genoeg om voor de mond te nemen. Maar Kirsten König had vooral
modebladen in gedachten, toen ze nieuw werk maakte voor De Werkplaats. Deze lopen als
rode draad door haar vaak associatief samengestelde tekeningen, collages en kleding – de
perfecte inspiratiebron voor de lelijke kant van schoonheid en de pracht van onverwachte
dingen.

Mannelijke modellen vormeen de basis van een draagbaar ogend kledingstuk, dat op unieke
wijze wordt gefotografeerd door lightpainter Bernd Oschelda. Jaren geleden is hij begonnen met drum 'n' bass feesten met de naam Subtopia. Het futuristisch en veelkleurige is eveneens terug te zien in zijn kleurrijke fotografie.

Hennie van Vliet komt terug met een beeld waarbij schaamte en deugdzaamheid keurig samenvallen.

Deze keer neemt Baukje Rienks je mee de stad in. De bomen verkleuren en verliezen hun blad. De mens maakt zich op voor de winter. Deze transitie van het najaar wordt in een serie alledaagse stadsbeelden zonder omwegen blootgelegd.

Patricia Thomazo is geboren in Frankrijk en woont en werkt in Amsterdam. Zij laat zich leiden door de natuur met al zijn verschillende vormen, kleuren en groottes. Op haar balkon onderhoudt zij een tuin die de inspiratiebron is voor haar sieraden.

Jan Kees Helms is het bos ingegaan waar het blad nergens te vinden door kale naaldbomen. Naakte mensen laten zich gaan wat in hen opkomt en zijn verbeeld in fotografie en film. Jan-M Iversen uit Noorwegen heeft field-recordings gemaakt in de diepe wouden van zijn land en dit gebruikt in een onheilspellende soundtrack. Jan-M Iversen is een experimenteel muzikant, die zich vooral heeft toegelegd op dronemuziek. Allan Conroy uit Canada is uitgegaan van de stem van Geert Wilders en heeft daar een korte soundtrack van gemaakt. Allan Conroy is sinds de jaren '80 actief in de onafhankelijke experimentele muziekscene. In 1991 heeft hij al eerder samengewerkt met Jan Kees Helms voor de compliatietape E-O O-E. Beide soundtracks zijn inspiratiebronnen voor twee korte films van Jan Kees Helms.

Aidan Baker, muzikant en schrijver uit Canada en woonachtig in Berlijn heeft in november zijn nieuw boek "The Shape of Snakes" uitgegeven. Enkele illustraties uit zijn boek worden tijdens "Geen blad voor de Mond" getoond.

Tijdens de expositie is ook de laatste uitgave van Lor Tapes te koop met muziekstukken van Jan-M Iversen, Allan Conroy en Jan Kees Helms. De cd3 kost 5 euro.

Expositie:
21 november 2010 van 14 - 17 uur

Lokatie:
De Werkplaats
Valkestraat 6
3811 KD Amersfoort

maandag 18 oktober 2010

op zoek naar intimiteit

Het blijkt toch wel moeilijk te zijn om intimiteit te vinden. Veel mensen waren op de been voor Vreemde Gasten en kwamen De Werkplaats binnen, maar de intieme beelden van gast-exposant Henri Sender bleken toch bij een groot deel van het publiek te confronterend te zijn. Bij anderen kwam het verhaal wel binnen en waren de reakties open en geinteresseerd.

De film van Jan Kees Helms met de zoektocht van de intimiteit tussen mannen onderling blijft een brug te ver voor veel bezoekers...

Desondanks een mooie en warme expositie tijdens de koude dagen tijdens dit kunstminnende weekeinde die veel mensen op de been brachten in de binnenstad van Amersfoort.



Werkplaats Vreemde Gasten 16 en 17 oktober 2010

zaterdag 2 oktober 2010

In search for intimacy

Henri Senders werkt met zijn intuitie en gaat open de sessies in met modellen die hij op zijn gevoel selecteert. Zoekend door de lens en met kleine aanwijzingen gaat hij op zoek naar de intieme momenten die het model laat zien en legt deze vast met zijn camera. Zijn foto's zijn poetisch, zacht, erotisch en vooral kwetsbaar. Over zijn manier van werken zegt hij: "Intuïtief en improviserend kunnen werken met prachtige mensen. Het mooie kunnen vangen dat voor je ogen voltrekt: emoties, kwetsbaarheid, niet weten, verlangen, vertrouwen, intimiteit, …, ontdekkingsreizen. Je laten verrassen, zonder gehinderd te worden door concepten en regels of wat ‘gebruikelijk’ is. Weer even dat kind kunnen zijn, dat verwondert constateert hoe mooi gewone en simpele dingen worden als je ‘anders’ kijkt. Dat alles samen is misschien de beste manier om te omschrijven wat voor mij fotografie betekent. Natuurlijk licht, echtheid, respect en subtiliteit zijn daarmee onlosmakelijk verbonden geraakt."

Jan Kees Helms heeft vorig jaar de CD-r 'ANYPARK' samengesteld met de New Yorkse muzikant Billy Gomberg. Opnieuw zijn zij de samenwerking aangegaan. Gomberg maakt met name electronische muziek en heeft deze uitgebracht op toonaangevende labels als Resting Bell, Experimedia, mOAR en The Land Of. Met de soundtrack van Billy Gomberg in het achterhoofd heeft Jan Kees Helms de zachte aanrakingen tussen twee mannen gefilmd en er een korte film van gemaakt waar intimiteit en aftasten sleutelwoorden zijn. Deze film was eerst bedoeld voor het homo-evenement KeiROZE.

Expositie:
zaterdag en zondag 16 - 17 oktober 2010 (tijdens Vreemde Gasten weekeinde)

Open:
11 - 17 uur

Lokatie:
Valkestraat 6
3811 KD Amersfoort

woensdag 22 september 2010

De Werkplaats smelt



Kirsten Konig, Baukje Rienks en Jan Kees Helms smelten samen met drie andere kunstenaars tijdens de MODE?SHOW en
zullen 16 en 17 oktober hun kunstjes laten zien op de catwalk.

Meer info op www.modeshow.org


maandag 20 september 2010

Aquamarijn kabbelt rustig door

De Werkplaats viel stil toen Dirk Serries zijn gitaarsnaren in beweging bracht en het publiek bijna 30 minuten wist te boeien met zijn voortgaande harmonische klanken. Voor het eerst werd de expositieruimte omgetoverd tot een mini-concertruimte met een prachtige akoestiek. Voor herhaling vatbaar!


zaterdag 11 september 2010

Aquamarijn

Na een zomerse stop tijd voor verse exposities met als opening een concert van de Belgische muzikant Dirk Serries met zijn intieme project "Microphonics."

Een Gibsongitaar uit ' 76 en een buizenversterker op het podium associeert men meestal met een blues en/of rock-act. Maar met Microphonics is het anders. Microphonics is Dirk Serries, sinds 1984 de man achter vidnaObmana en Fear Falls Burning. Gestructureerde, gecomponeerde en harmonische sfeermuziek waarbij het eigen geluid van de gitaar een centrale rol speelt, aangevuld met de nodige effectpedalen. Een spirituele wereld waarin repetitieve gitaarlijnen het uitgangspunt vormen van een muzikaal verhaal zich gedurende een stuk langzaam maar zeker steeds verder uitbreidt. gebaseerde minimale muziek, duidelijk verwant met veel oeroude sacrale muziek. Zo roepen de lage, lang aangehouden drones vergelijkingen op met het gezang van Tibetaanse monniken, of de immer aanwezige grondtoon in Indiase raga's. Microphonics zit op het Nederlandse Tonefloat label, bekend om zijn prachtig verzorgde, luxueuze vinyl uitgaven.

Speciaal voor exposities heeft Dirk Serries Microphonics XVI geschreven voor een korte film van Jan Kees Helms, waarbij de beelden van kabbelende water tegen de ijsrand met schitteringen in het licht net zo hypnotiserend en minimal is als de muziek van Microphonics.

Baukje Rienks maakt nieuw werk met gejutte materiaal bij de zee en combineert deze materialen tot nieuwe voorwerpen en kunstwerken.

Kirsten König komt met nieuwe kleine tekeningen met lichtvoetige verwijzingen naar aquarel en aquamarijn de boventoon voeren.


Expositie:
Zondag 19 september van 14 - 17 uur

Concert:
Zondag 19 september van 15 - 16 uur.

De Werkplaats
Valkestraat 6
3811 KD Amersfoort